Volle Maan 12 januari 2017 Wiens leven leef jij?

Yeahhh! Een nieuw jaar, nieuwe ronde, nieuwe kansen..... En zo begon ik ook met het eerste stukje wat ik schreef over de komende Volle Maan en liet het aan mijn man lezen. 'Ja', zei hij 'da's een heel overzichtelijk, beschrijvend stukje, iedereen had dit geschreven kunnen hebben, ik mis jou er in.'

Verdomd, dacht ik, hij heeft een punt. Maar als ik in zijn algemeenheid de thema's van de Volle Manen wil gaan uitleggen dan is dat toch juist wel handig? Was dat niet één van mijn wensen voor het komende jaar, niet alleen maar één op één maar ook een breder publiek dienen? Maar ik ken het bredere publiek niet en wat is het eigenlijk wat ik wil overbrengen? Dus ik heb besloten om mijn visie zoals ik de dingen ervaar & beleef op te schrijven. Heb ik de waarheid in pacht? ABSOLUUT NIET! Het zijn mijn belevingen en jullie zullen weer andere ervaringen hebben. Het enige wat ik kan doen is jullie uitdagen om uit je 'comfort zone' te komen. We behoren allemaal tot hetzelfde ras 'mens' en we zijn allemaal aardbewoners, maar we zijn ook allemaal individuen. Niemand is hetzelfde en iedereen is hetzelfde. Als handanalyse mij iets geleerd heeft is het DAT. Nu is één van mijn lessen in het leven 'tact & diplomatie' ontwikkelen, een punt wat mijn aandacht heeft, maar wat ik nog niet volledig beheers. Dus soms zal ik wat kort door de bocht zijn en als dat niet voor jou werkt, helemaal goed dan moet je ergens anders zijn, zoek diegene waar je wel een klik mee hebt en laat mij voor wat het is. En heb je vragen, ook prima, mail me vooral. Goed, daar gaan we...

De Volle Maan van januari heeft als thema 'de Aanvang'. Hierbij gaan we eerst schoonschip maken om vervolgens nieuwe wensen te activeren. Dat opruimen is broodnodig, we moeten eerst schoonmaken. Dus daar gaan we eerst mee aan de slag.

Afbeelding via boy-so-pale


DE GROTE SCHOONMAAK

Ga het afgelopen jaar even na, wat is er allemaal gebeurd? wat waren de hoogtepunten, leuke dingen maar ook wat waren de dieptepunten, wat liep anders dan je gepland had, wat ging er helemaal mis? Zowel de goede als de slechte momenten hebben ons wat te zeggen. En vaak zijn het ook de minder leuke dingen waar we echt van leren, waardoor we veranderen en niet meer dezelfde zijn als daarvoor. De signalen dat er iets moet veranderen in onszelf! Wees daar dankbaar voor en trek je leringen eruit. JIJzelf bent de enige waar je controle over hebt en ieder moment van de dag maken we daar keuzes in, bewust of onbewust, en die keuzes hebben weer gevolgen. JIJ dus en niet die ANDER. Een punt waar we vaak niet bij stil staan en daar kunnen nu juist de Volle Manen een rol in spelen. Om even stil te staan en jezelf bij te sturen. Dus neem hier even bewust de tijd voor, schrijf al die dingen op van het afgelopen jaar waar je GEEN energie meer aan wilt besteden. Kijk naar welke rol jij hierin hebt gespeeld of nog speelt en hoe je die kan veranderen? Want alles waar we aandacht aan geven groeit, of het nou het positieve of het negatieve is. Het is tijd om te beseffen wat je nog in standhoudt wat je eigenlijk niet meer wilt.

Dit kan ook best een pijnlijk moment zijn, tenminste wanneer je echt eerlijk naar jezelf kijkt. Wees streng voor jezelf, maar niet meedogenloos, je bent ook maar een mens!
Bij die dingen waar je echt geen aandacht maar aan wilt geven, waar je echt klaar mee bent, die houd je op de lijst en huppa fik d'r in. Weg er mee, gooi de as in een pot aarde of in de tuin of in het park of bos van mijn part. Begraaf het, stamp het nog even goed aan en klaar.

DE NIEUWE CONTOUREN

Zo, een schone lei, en wat nu? Ja da's nog niet zo makkelijk, want we weten best wel wat we niet willen maar wat willen we WEL? En dit is best een proces, want dit is niet iets waar we lichtzinnig mee om moeten gaan. Voor iedereen werkt dit weer anders. Er is namelijk zoveel wat er MOET gebeuren, er is immers een deadline op werk, de kids moeten van school worden gehaald, de hond moet nog worden gelopen, het eten moet op tafel, huis moet nog schoon, vrienden moeten worden gebeld... whahhhh we 'moeten zoveel. Maar van wie? van onszelf.
Ja makkelijk lullen, maar al die dingen moeten echt gebeuren hoor, er moet brood op de plank komen, er moet gewerkt worden. Eens! we moeten leven en om te leven hebben we geld nodig, de grote vraag is natuurlijk HOE. Waar wil jij je geld mee verdienen? Hoe wil jij je tijd besteden? Want weet wel, als aardbewoner zijn we nog steeds aan tijd gebonden, onze tijd hier op aarde is beperkt en er komt altijd een moment dat je de aarde weer verlaat. Lullig maar waar: Voor ons allemaal geldt dat we tijd niet kunnen terugkopen. Dus hoe ga ik die besteden?

Of een andere... Ik heb niks te wensen, want het gaat tenslotte niet om mij. Nee inderdaad, het gaat niet alleen om jou, het gaat om ons allemaal. Maar kan je je voorstellen dat wanneer jij leeft naar wat voor jou ECHT belangrijk is, naar wat JOU de meeste voldoening of meeste zingeving geeft dat dat ook weer een positief effect heeft op jouw omgeving?

En nog eentje die ik zelf goed ken, Ik een wens? En die hardop uitspreken? Nee hoor, ik heb geen wensen. Alles wat er in mij opkomt en wat ik belangrijk vind zorg ik gewoon voor dat dat ook gerealiseerd wordt.
Klopt, maar wel zo fijn wanneer je je daar ook bewust van bent en kijkt naar waar al deze acties naar leiden, wat is het grotere plaatje? en dat eens deelt, hardop uitspreekt en dankbaar voor bent. Je realiseert hoe goed je het hebt en het niet als vanzelfsprekend ziet. Een beetje nederigheid kan ook geen kwaad.

En zo zijn er nog legio voorbeelden te noemen waarom het moeilijk is om met 'wat je wenst' bezig te zijn. En ik heb het niet over 'ik wil graag een nieuwe auto want daar kan ik de blitz mee maken' maar over de wensen die echt DEEP DOWN bij jou leven. De dingen die er werkelijk toe doen, jouw diepste verlangens, jouw onuitgesproken wensen. Die wensen waardoor jij echt die zingeving voelt en blij van binnen & buiten wordt. Hoe ziet die toekomst eruit? Waar wil jij je tijd aan besteden?

Om op dat punt te komen, bij jouw onderbewuste, zul je tijd moet reserveren. Een moment waar je niet gestoord kan worden en je je hoofd leeg maakt en je focus naar binnen gaat. Hoe doe je dat? Ik kan je alleen vertellen hoe het bij mij lukt. Bij mij helpt het om in een vlam van een kaars of vuur te staren dus dat kan je proberen. Maar werkt dat niet voor je, ga opzoek naar wat voor jou werkt.
En dan komen ze wel, die droomwensen, dat grotere plaatje. Maar let op! laat niet je hoofd er doorheen komen met 'Ja Maar', dit is echt een belachelijke wens, dat kan nooit. Want dan ga je afdingen op je eigen dromen. Niet doen. Schrijf die belachelijk grote wens gewoon op en bewaar ze. Zie ze als een leidraad voor het komende jaar.

En natuurlijk zijn sommige wensen groots of voor langere termijn, maar als we het zaadje niet planten kan hij ook nimmer uitkomen. Ik kan wel een eikenboom in mijn tuin willen maar ik zal dan toch eerst een eikel in de grond moeten stoppen en niet vergeten ER AANDACHT aan te moeten geven. Want hoe moet hij groeien zonder water, zonlicht, de juiste bescherming? En zo werkt het dus ook met wensen. Dat wat je aandacht geeft groeit dus je zal er zelf mee aan de slag moeten.

Nou, have fun. En hou altijd deze twee regels in gedachten bij alles:
1) Doe wat je wilt, maar schaad een ander niet;
2) Alles wat je doet komt in drievoud bij je terug.